Σάββατο, 23 Οκτωβρίου, 2021
Αρχική Πολιτισμός Έφη Χαντζούλη « Μια σύγχρονη ηθοποιός & λογοτέχνης »

Έφη Χαντζούλη « Μια σύγχρονη ηθοποιός & λογοτέχνης »

Η Έφη Χαντζούλη είναι μια γυναίκα πολυσχιδής, με σπουδές Φιλολογίας και Δημοσιογραφίας . Στα πρότερα χρόνια εργαζόταν ως εκπαιδευτικός και δημοσιογράφος. Σύντομα όμως την κατέκτησε η υποκριτική τέχνη και η λογοτεχνική γραφή. Είναι μια ταλαντούχα ηθοποιός , ποιήτρια και συγγραφέας.

Σήμερα θα μιλήσουμε μαζί της,  μέσα από την συνέντευξη που μας παραχώρησε για την β’ ποιητική της συλλογή με τίτλο « Ταξίδι συναισθημάτων » από τις εκδόσεις ‘’ Όταν ‘’

 

 

1.Πότε σκοπεύετε να παρουσιάσετε τη β΄ ποιητική σας συλλογή «Ταξίδι συναισθημάτων» από τις Εκδόσεις «ΟΤΑΝ»;

Είχα προγραμματίσει να παρουσιάσω τη νέα μου ποιητική συλλογή στις 27 Σεπτεμβρίου, ώρα 7 μ.μ στον κήπο του Πολυχώρου Νάρκισσος, Λ. Κηφισίας και Αγ. Κωνσταντίνου 52, Μαρούσι. Θα μιλούσαν για το βιβλίο ο Κώστας Καρούσος, Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, λογοτέχνης, κριτικός, ο Δρ. Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, κριτικός, η Μαργαρίτα Κατσίμη, Καθηγήτρια Οικονομικών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Θα διάβαζαν οι ηθοποιοί: Μαίρη Βιδάλη και Χαριτίνη Καρόλου. Τη συζήτηση θα συντόνιζε ο Αντώνης Αντωνόπουλος, δημοσιογράφος στο STAR.Στα πλήκτρα – φωνή θα ήταν  ο Μαέστρος Πάνος Δέρβος. Θα τραγουδούσαν: Γιάννης Πετρόπουλος, Ελένη Ασημακοπούλου και Βασίλης Διαμάντης. Δυστυχώς ακυρώθηκε η παρουσίαση λόγω των αυστηρών μέτρων για τον COVID -19 από την Κυβέρνηση αυτή την περίοδο. Συγκεντρώσεις εννέα ατόμων επιτρέπονταν εκείνη την περίοδο! Ευελπιστώ να το παρουσιάσω την άνοιξη! Ελπίζω να ξεμπερδέψουμε έως τότε με την Πανδημία αυτή που τόσο πολύ μας ταλαιπώρησε και μας ταλαιπωρεί!

  1. Γιατί δώσετε αυτό τον τίτλο στο βιβλίο σας;

Γιατί όπως είπε και ο Άγγλος ρομαντικός ποιητής ο Γουίλιαμ Γουόρντσγουορθ «Η ποίηση είναι ένα αυθόρμητο ξέσπασμα έντονων συναισθημάτων. Πηγή του, ο ποταμός συναισθημάτων που συνάξαμε στο διάβα μας». Τα συναισθήματα είναι μια πολύ σύνθετη υποκειμενική συνειδητή εμπειρία. Είναι αυτό που αισθάνεται ο άνθρωπος όχι ως απλή αίσθηση αλλά ως κάτι βαθύ, εσωτερικό που επιδρά τόσο στο σώμα όσο και στην ψυχή. Είναι ένας συνδυασμός από εμπειρίες, ένστικτα, αισθήσεις και πράξεις ικανός να πλάσει ένα συναίσθημα.

Από τη μια μεριά υπάρχουν οι τρεις μαγικές οργανικές ουσίες η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη και νορεπινεφρίνη που λειτουργούν ως συναισθηματικές πηγές και από την άλλη υπάρχουν οι αναμνήσεις μας που ανακαλούνται με τη λειτουργία της μνήμης. Ο Γκέροντ Πάροτ το 2001 διατύπωσε μια θεωρία σύμφωνα με την οποία υπάρχουν έξι (6) βασικά συναισθήματα και πάνω από εκατό (100) άλλα συναισθήματα που προκύπτουν από τα πρωτογενή. Σύμφωνα με τη δική του θεωρία η αγάπη, η χαρά, η έκπληξη, ο θυμός, η λύπη και ο φόβος είναι τα βασικά συναισθήματα που νιώθουμε. Για παράδειγμα το δευτερογενές συναίσθημα της αισιοδοξίας προκύπτει από το βασικό συναίσθημα της χαράς ενώ από τον θυμός προκύπτει η οργή και από την αγάπη η στοργή και η τρυφερότητα.

Ο ποιητής καλείται να δώσει συγκεκριμένη μορφή στα συναισθήματα που νιώθει με κύρια εργαλεία του τη χρήση των κατάλληλων εκφραστικών μέσων και επίσης την επιλογή λέξεων ικανών να μεταφέρουν στο χαρτί αυτά που εκείνος νιώθει .Είναι μια συνειδητή και συνάμα ασυνείδητη διαδικασία που άλλοτε είναι αυθόρμητη και πηγαία κι άλλοτε αποκτά τεχνική. Μια επεξεργασία εμπειριών, γεγονότων και συναισθημάτων που δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Με τον τίτλο αυτό θέλησα να δηλώσω και την ουσία της ίδιας μας της ζωής, της ίδιας μας της ύπαρξης. Ο Αριστοτέλης είχε πει: «Ζούμε με συναισθήματα όχι με τις ώρες στο ηλιακό ρολόι. Θα πρέπει να μετράμε το χρόνο με τους κτύπους της καρδιάς».

 3.Στο εξώφυλλο του βιβλίου σας αποτυπώνεται η ζωγραφική μιας πόρτας πάνω σε πέτρα. Λίγο πιο πριν μου είπατε πως είναι δικό σας δημιούργημα. Σας αρέσει η ζωγραφική πάνω σε πέτρες;

Λατρεύω τη ζωγραφική και τους ζωγράφους! Ο αρχαίος ποιητής και συγγραφέας επιγραμμάτων ο Σιμωνίδης ο Κείος είχε πει: « Την μεν ζωγραφίαν ποίησιν σιωπώσαν, την δε ποίησιν ζωγραφίαν λαλούσαν» δηλαδή η ζωγραφική είναι ποίηση που σωπαίνει και η ποίηση είναι ζωγραφική που μιλάει. Προσωπικά έχω μια ιδιαίτερη προτίμηση να ζωγραφίζω πάνω σε πέτρες. Κι αυτό γιατί η πέτρα είναι ένα σταθερό υλικό που για μένα είναι ιδανικό. Ξεκίνησα να ζωγραφίζω πάνω σε πέτρες όταν ήμουν φοιτήτρια στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Στην αρχή ζωγράφισα σε πολύ μικρές πέτρες. Αργότερα, όταν βρισκόμουν κοντά σε ποτάμια στο χωριό μου το Σμόκοβο, έψαχνα επιμελώς να βρω μεγάλες πέτρες λείες, με επίπεδη επιφάνεια χωρίς πόρους.΄Ετσι άρχισα τα τελευταία χρόνια να ζωγραφίζω πάνω σε μεγαλύτερες πέτρες. Τα θέματα που διαλέγω είναι καθημερινά και συνηθισμένα. Δεν έχουν πρωτοτυπία. Προτιμώ να ζωγραφίζω τοπία της φύσης και εικόνες της θάλασσας. Λατρεύω τη θάλασσα και με συγκινεί οτιδήποτε συνδέεται με αυτή.

Δεν επιδιώκω να αποκτήσω την ιδιότητα του ζωγράφου. Απλά πιστεύω πως μια καλλιτεχνική φύση που παρατηρεί τον κόσμο γύρω της και που ρουφάει κι εμπνέεται από τα ερεθίσματα που της προσφέρει δεν μπορεί παρά να κάνει μια απόπειρα ν΄ αποθανατίσει έστω και με τρόπο απλοϊκό την ομορφιά της φύσης και της ζωής με τη ζωγραφική.΄Εχω ζωγραφίσει γύρω στις 70 πέτρες ως τώρα κι έχω διακοσμήσει με αυτές τους χώρους μέσα στους οποίους ζω. Το σπίτι μου στο αγαπημένο μου χωριό το Σμόκοβο στην ορεινή Καρδίτσα και τη μόνιμη κατοικία μου στην Αθήνα. Ο Ν. Καζαντζάκης είχε πει: « ΄Εχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα». Προσωπικά προτιμώ να ζωγραφίζω με την ποιητική μου γραφή τα συναισθήματα που νιώθω καθημερινά στη ζωή μου!

4.Παρατήρησα επίσης, την παρουσία ενός κλειδιού δίπλα στην πέτρα. Συμβολίζει κάτι η ύπαρξή του;           

Πράγματι. Στο εξώφυλλο υπάρχει ένα κλειδί δεξιά από την πέτρα με τη ζωγραφισμένη πάνω της πέτρα. Σκέφτηκα ότι η παρουσία του είναι απολύτως απαραίτητη και συμβολική. Όπως βλέπετε, η ζωγραφισμένη πάνω στην πέτρα πόρτα είναι ολότελα κλειστή. Δεν υπάρχει η παραμικρή χαραμάδα που να αφήνει έστω και αμυδρά ένα περιθώριο στην σκέψη του αναγνώστη ότι είναι μισάνοικτη και ότι θα μπορούσε με κάποιο τρόπο να μπει μέσα. Τι μπορεί άραγε να υπάρχει στο χώρο πίσω από την πόρτα που φυλάσσεται σαν επτασφράγιστο, πολύτιμο μυστικό; εδώ αφήνω τη φαντασία του αναγνώστη να λειτουργήσει με απόλυτη ελευθερία. Ίσως να κρύβεται πίσω από την πόρτα αυτό που αναζητά καθένας από εμάς να βρει στη ζωή του: έναν ιδανικό σύντροφο, μια ικανοποιητική εργασία, πολύτιμους φίλους, έναν πλούτο συναισθημάτων ή και όλα μαζί και άλλα πολλά που συνθέτουν την ευτυχία του. Βάζοντας λοιπόν δίπλα στην κλειστή πόρτα ένα κλειδί δίνω την δυνατότητα-πάντα αλληγορικά- στον αναγνώστη ν΄ ανοίξει τη δική του πόρτα και να ανακαλύψει το δικό του Παράδεισο. Στην πραγματικότητα αυτό που οφείλει να κάνει ο ΄Ανθρωπος στη ζωή του είναι να πασχίσει να βρει το δικό του μονοπάτι, τη δική του πληρότητα κι ευτυχία στην εφήμερη ζωή του .Τότε θα νιώσει λυτρωμένος και αληθινά ευτυχισμένος.                                                                                                      

5.Τι είδους ποιήματα περιέχονται στο βιβλίο σας «Ταξίδι συναισθημάτων»;

Υπάρχουν ποιήματα ερωτικά, φυσιολατρικά, λυρικά, κοινωνικά, φιλοσοφικά και κάποια από αυτά θα έλεγε κάποιος πως έχουν γνωμολογικό χαρακτήρα. Εξάλλου η ποίηση προκύπτει από τη ζωή και η καθημερινότητά της έχει ποικίλες πλευρές.

6.Κάποια ποιήματά σας έχουν αρχαιοελληνικό περιεχόμενο. Τι είναι αυτό που σας ώθησε να εμπνευσθείτε από την ελληνική μας μυθολογία;

Σύμφωνα με τα λόγια του σπουδαίου Ι. Θ. Κακριδή «Μόνο μια ηρωική μυθολογία ξεπέρασε κάθε τοπικό και χρονικό σύνορο, η αρχαία ελληνική. Μορφές σαν του Οδυσσέα, του Αχιλλέα, του Ηρακλή, της Ελένης, της Ναυσικάς είναι γνωστές όχι μόνο στην Ελλάδα που τις γέννησε ούτε μόνο στην Ευρώπη, που πνευματικά στηρίζεται στον ελληνικό πολιτισμό αλλά σε κάθε μορφωμένο κοινό, σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και να ζει».΄Ετσι κι εγώ τολμώ μέσα από τα ποιήματά μου «Εύνοια», «Ερινύες», «Κοντσέρτο για πιάνο», «Το σπήλαιο της Αλιστράτης» να χρησιμοποιήσω ως παραδείγματα μύθους από την ελληνική μυθολογία μας πιστεύοντας ότι θα λειτουργήσουν συμβολικά για τους αναγνώστες μου. Οι ελληνικοί μύθοι εμπεριέχουν ηθικές αξίες που προβάλλονται με δημιουργικό τρόπο επιδρώντας θετικά στον ανθρώπινο ψυχισμό. Έτσι με τα πρόσωπα- αντικείμενα που δανείζομαι από την πλούσια ελληνική μυθολογία μας προσπαθώ να δημιουργήσω συμβολικές καταστάσεις που θα πρέπει ο σύγχρονος άνθρωπος άλλοτε να αποφεύγει κι άλλοτε να επιζητά στη ζωή του με στόχο πάντα να γίνεται καλύτερος. ΄Ετσι ίσως καταφέρει ο σύγχρονος άνθρωπος να οδηγηθεί στο δρόμο της αυτογνωσίας ώστε να μπορέσει να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του, τις θετικές και τις αρνητικές πλευρές του χαρακτήρα του.΄Ετσι θα πασχίσει να μειώσει τα «μελανά» στοιχεία της προσωπικότητάς του αλλά και καταφέρει να κρίνει πιο ώριμα και δίκαια τις πράξεις των συνανθρώπων του.

7.Ποια είναι η ιδιόλεκτός σας, τι είδους εκφραστικά μέσα χρησιμοποιήσατε για να αποτυπώσετε τις ιδέες σας και τα συναισθήματά σας;

Υπάρχουν σε αυτή μου την ποιητική συλλογή ποιήματα γραμμένα με ομοιοκαταληξία ζευγαρωτή όπως «Το Κόκκινο φουστάνι», «Παρακμή», «Το Σπήλαιο της Αλιστράτης», «Σε Εκείνον». Τα υπόλοιπα σαράντα πέντε (45) ποιήματά μου είναι γραμμένα σε ελεύθερο στίχο. Ο λόγος μου είναι συγχρονικός ενώ η γλώσσα που χρησιμοποιώ είναι ένα μείγμα από καθημερινά στοιχεία του προφορικού μας λόγου με κάποια λίγα λόγια στοιχεία. Χρησιμοποιώ ποικίλα εκφραστικά μέσα όπως παρομοιώσεις και μεταφορές. Η συνεκδοχή (μέρος αντί του όλου ή όλο αντί για το μέρος) είναι αγαπημένο μου εκφραστικό μέσο. Οι μετωνυμίες ( η αφηρημένη έννοια αντί της συγκεκριμένης, το περιέχον αντί του περιεχομένου) επίσης είναι εμφανείς μέσα στον ποιητικό μου λόγο.

Η διατύπωση των νοημάτων μου πασχίζω να είναι καθαρή και λακωνική. ΄Ο,τι θέλω να δηλώσω προσπαθώ να το εκφράσω άμεσα χωρίς περιστροφές και πλάγιες οδούς. Η ευθύτητα της έκφρασής μου είναι κύριο μέλημά μου χωρίς όμως να λείπουν οι συμβολισμοί των ιδεών και των νοημάτων που στοχεύω σα μικρές βόμβες να σκάσουν διαμέσου των λέξεων στον εσωτερικό ψυχικό κόσμο του αναγνώστη. Δε φοβάμαι τον αυτοσαρκασμό μου ούτε όμως δειλιάζω να παρατηρώ στιγμές της ζωής των Άλλων μεταφέροντας αυτά που νιώθω στο χαρτί.  Δεν γνωρίζω πόσο καλά εφαρμόζω όλα τα παραπάνω στη γραφή μου. Ο χρόνος θα δείξει το αποτέλεσμα.

8.Θα μπορούσατε να μου αναφέρετε κάποια συγκεκριμένα σας μηνύματα που θα θέλατε να μεταλαμπαδεύσετε στους αναγνώστες σας μέσα από τη δύναμη του ποιητικού σας λόγου;

Kατά τη γνώμη μου η ποίηση θα πρέπει να είναι προσιτή στον αναγνώστη αλλά σε καμία περίπτωση απλοϊκή. Θα πρέπει να «ποιεί ήθος» όπως οφείλει να «ποιεί ήθος» και το θέατρο με τις εκάστοτε θεατρικές παραστάσεις. Έτσι προσπάθησα κι εγώ να μεταφέρω κάποια ουσιώδη για μένα μηνύματα στους αναγνώστες μου. Μερικά από αυτά θα ήθελα να τα απαριθμήσω:

α) Να συγχωρούμε τον εαυτό μας για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε παραπέρα. Όχι να τον δικαιολογούμε και να τον κακομαθαίνουμε αλλά ούτε να τον επιπλήττουμε πολύ αυστηρά για τα λάθη του. Οφείλουμε να ακολουθούμε με άλλα λόγια το μέτρο στη ζωή μας.                                                                                                                                      β) Δεν είναι σωστό να  φοβόμαστε τις δύσκολες στιγμές της αποτυχίας. Μονάχα όταν κάνουμε λάθη θα καταφέρουμε να προχωρήσουμε μπροστά.                                              γ) Δεν πρέπει να θεωρούμε δεδομένη τη ζωή. Πρέπει να εκτιμάμε κάθε στιγμή της γιατί η Ζωή είναι Θείο Δώρο που μας χαρίστηκε με πολλή αγάπη.                                                  δ) Είναι καλό να νιώθουμε ικανοποιημένοι με όσα έχουμε καταφέρει. Να μην κυνηγούμε τη χίμαιρα και την ουτοπία ούτε να είμαστε αιχμάλωτοι του Τέλειου.

ε) Να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες των πράξεων μας ακόμα κι αν αυτές αποδείχτηκαν στο πέρασμα του χρόνου λανθασμένες.                                                                                  στ) Οφείλουμε να είμαστε ταπεινοί στις επιτυχίες μας και όχι κομπορρήμονες.

9.Έχετε εκδώσει άλλα βιβλία;

Ναι.΄Αλλα δύο βιβλία από τις εκδόσεις ΙΩΛΚΟΣ. Την Α΄ ποιητική μου συλλογή «Γλυκόπικρες νότες», το έτος 2014 και το παιδικό βιβλίο μου «Μαθήματα στο Δάσος» για παιδιά από 4 έως 7 ετών το έτος 2016 από τις εκδόσεις ΙΩΛΚΟΣ.

10.Μιλήστε μας για τις σπουδές σας.

Σπούδασα ελληνική φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη συνέχεια δημοσιογραφία στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ. Είμαι απόφοιτος του Μεταπτυχιακού τμήματος Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τελικά με κέρδισε η υποκριτική. Γι΄ αυτό και σπούδασα Υποκριτική στο « Θέατρο των Αλλαγών» για τρία χρόνια. Είχα δασκάλους τον κ. Δημήτρη Καταλειφό, την κ. Φιλαρέτη Κομνηνού, τον Λεωνίδα Κακούρη, το Θοδωρή Αθερίδη, τη Βίλια Χατζοπούλου και βεβαίως τον Ευδόκιμο Τσολακίδη και τόσους άλλους. Ας με συγχωρήσουν που δεν μπορώ να τους αναφέρω όλους.

11.Σε ποιες θεατρικές παραστάσεις έχετε παίξει;

 Έχω παίξει στο «Περί ΄Ερωτα» στο Θέατρο Χυτήριο, σε σκην/σία Φάνη Καφούσια Χρονολογία: 2014, στον «Πειρασμό» του Ξενόπουλου με τους ηθοποιούς: Περικλή Αλμπάνη, Κατερίνα Δημητρόγλου, Λαγουρού κ.α, στο Θέατρο Ελυζέ, σε σκην/σία Γιάννη Δρίτσα, Χρονολογία: 2015, στο «Το Μυστικό Μονοπάτι» μονόπρακτο της Τούλας Μπούτου με τους ηθοποιούς: Βύρωνα Κολάση, Οδυσσέα Σταμούλη, Νίτα Παγώνη κ.α, στο Θέατρο Ελπίδας, σε σκην/σία Τάσου Λέρτα, Χρονολογία: 2016, στη «Η δίκη του Σωκράτη» με τον Γιάννη Μόρτζο, στο Θέατρο Τζένη Καρέζη και σε δήμους σε σκην/σία Γιούλης Ζήκου, Χρονολογία: 2018, στη θεατρική παράσταση «ΒΡΑΔΥΑ ΤΣΕΧΩΦ» στο μονόπρακτο του Τσέχωφ : «Το Κύκνειο ΄Ασμα» σε σκηνοθεσία Βασίλη Πλατάκη στο Θέατρο Μικρό Μπρόντγουεη, Χρονολογία: 2019 με τον Μανώλη Δεστούνη.Tέλος «Στο Σπίτι της Μπερνάρντα ΄Αλμπα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα σε σκηνοθεσία Βασίλη Πλατάκη στο θέατρο Μικρό Μπρόντγουεη με τους ηθοποιούς Τζένη Καλλέργη, Τιτίκα Σαριγκούλη κ.α, Χρονολογία: 2019-2020.Τέλος έχω παίξει στις παιδικές θεατρικές παραστάσεις :  «To Βαριετέ του Μπόζο»  με τον Μανώλη Δεστούνη σε σκην/σία: Μανώλη Δεστούνη, Χρονολογία 2017,στα «Ψηλά Βουνά» του Ζ. Παπαντωνίου και  στη θεατρική παράσταση «Ο Μάγος και η παρέα του» με το μάγο Luigelo, Xρονολογία: 2020.

   

12.Τηλεόραση έχετε κάνει;

΄Εχω παίξει σε δύο επεισόδια στις «Τρίχες» σε σκην/σία Αλέξανδρου Ρήγα στον Antenna, Χρονολογία. 2015 Ρόλος : Μαρίνα.

 

13.Θα θέλατε να κάνετε περισσότερο τηλεόραση;

Φυσικά! Επιθυμώ πάρα πολύ να παίξω σε κάποιο τηλεοπτικό σίριαλ! Ο κορωνοϊός έχει πλήξει ανεπανόρθωτα το χώρο του θεάτρου και τους ηθοποιούς. Τα μικρά θέατρα είναι αβέβαιο αν θα λειτουργήσουν τη σεζόν Οκτώβριος 2020 έως Απρίλιος 2021.Πως είναι δυνατόν μικρά θέατρα 60 θέσεων να λειτουργήσουν χωρίς οικονομικές απώλειες όταν θα πρέπει να δέχονται το πολύ μέχρι 20 θεατές λόγω των μέτρων ασφαλείας; η τηλεόραση είναι σίγουρα μια καλή λύση για να δουλέψει ένας ηθοποιός. Κι ευτυχώς γίνονται αρκετά αυτή τη χρονική περίοδο. Μακάρι να παίξω Σε κάποια τηλεοπτική σειρά!

 

14.Θα παίξετε σε κάποια θεατρική παράσταση στη σεζόν Οκτώβριος 2020 – Απρίλιος 2021;

Τα πράγματα δεν είναι και τόσο αισιόδοξα για το θέατρο. Παίξαμε τον Μάρτιο του 2020 τρεις παραστάσεις στο Θεατρικό Χώρο «Διέλευσις»,Λέσβου 15 στην Κυψέλη μια αξιόλογη θεατρική παράσταση το «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Χρυσάνθης Κορνηλίου. Ευελπιστούμε να το συνεχίσουμε και φέτος στον ίδιο χώρο. Θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 19.00 η ώρα.

 

15.Μιλήστε μας για αυτή τη θεατρική σας παράσταση.

Όπως όλοι γνωρίζουμε ο «Φάουστ» του Γκαίτε είναι ένα έργο ζωής για τον γερμανό συγγραφέα που ολοκληρώθηκε λίγο πριν το θάνατό του. Εμπνεύστηκε από τον προγενέστερο «Δόκτωρ Φάουστους» του άγγλου θεατρικού συγγραφέα Κρίστοφερ Μάρλοου. Πρόκειται για ένα έργο που διηγείται την τραγική ιστορία ενός σοφού μάγου, ο οποίος κλείνοντας συμφωνία με τον Μεφιστοφελή (τον διάβολο) προσπαθεί να εξαγοράσει με την ψυχή του όλες τις ανθρώπινες επιθυμίες που του υπόσχονται ευτυχία. Και φυσικά πάνω από όλα τον έρωτα. Με ελεύθερη απόδοση η Χρυσάνθη Κορνηλίου προσπάθησε να φέρει το δύσκολο αυτό έργο του 18ου αιώνα κοντά στο θεατή κάνοντας τον κοινωνό με τον πιο συγκλονιστικό τρόπο των προβληματισμών μιας εποχής που δεν παύουν να είναι σύγχρονοι. Πρόκειται για ένα διαμάντι  της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ένα μοναδικό δίδαγμα ζωής.

 

16.Τελικά ο Φάουστ θα σωθεί σαν ύπαρξη ή όχι;

O ανθρώπινος βίος είναι αναμφισβήτητα επισφαλής. Το βασικό θέμα του Φάουστ είναι η πάλη των αντίρροπων δυνάμεων. Ο Φάουστ θα είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του. Το έργο τονίζει την επικινδυνότητα που ενυπάρχει στο περιπετειώδες ταξίδι της ζωής μας. Δημιουργεί με τα διλήμματά του τον έλεο και το φόβο, στοιχεία της αληθινής τραγωδίας. Προβληματίζει το θεατή αναγκάζοντάς τον να σκεφτεί όλα τα δεδομένα, όλες τις παραμέτρους των αποτελεσμάτων της δράσης του.΄Ετσι η θεατρική αυτή παράσταση λειτουργεί σαν κίνητρο για τον καθένα μας να χαράξει στη ζωή του το δικό του πεπρωμένο, τη δική του μοναδική πορεία όχι μοιρολατρικά αλλά με απόλυτη υπευθυνότητα.

 

17.Μιλήστε μας για το ρόλο σας στην παράσταση.

Υποδύομαι μια καθημερινή γυναίκα της διπλανής πόρτας, τη γειτόνισσα της Μαργαρίτας, τη Μάρθα. Είναι μια αφελής θα έλεγα γυναίκα που συνάμα όμως κρύβει μέσα της και τη γυναικεία πονηριά και καπατσοσύνη.

Ο ρόλος είναι σημαντικός γιατί η Μάρθα αποτελεί το «δίαυλο», μεταφορικά θα έλεγα «το μονοπάτι» που θα μπορέσει ο Μεφιστοφελής μέσω αυτής να προσεγγίσει τον κύριο στόχο του: τη Μαργαρίτα. Ο Φάουστ μαγεύεται από την ομορφιά και την αθωότητα του κοριτσιού αυτού και το πρώτο πράγμα που ζητάει από τον διάβολο (το Μεφιστοφελή) είναι να τον βοηθήσει να  γνωρίσει τη Μαργαρίτα. Δεν είναι εύκολη αυτή η προσέγγιση γιατί η Μαργαρίτα είναι ένα κορίτσι της εκκλησίας, ολότελα αθώο που δεν βγαίνει μόνη της έξω από το σπίτι. Η γειτόνισσά της λοιπόν και καλή της φίλη συντελεί στην πρώτη επαφή της Μαργαρίτας με το Μεφιστοφελή.

 

18.Ποια άλλα στοιχεία έχει ο ρόλος της Μάρθας;

Είναι μια γυναίκα που έχει περάσει πολλές δυσκολίες στη ζωή της. Πρώτα απ΄ όλα την παράτησε ολομόναχη με τα παιδιά της ο άντρας της. ΄Ηταν ναυτικός και ξελογιάστηκε από μια μικρούλα που του έφαγε ό,τι είχε και δεν είχε.

Ο Μεφιστοφελής με αφορμή την είδηση του θανάτου του άντρα της την πλησιάζει για να της πει το άσχημο μαντάτο γιατί η Μάρθα είχε χάσει ολότελα τα ίχνη του άντρα της ως τότε. Μόλις μαθαίνει τη δυσάρεστη είδηση του θανάτου του από το Μεφιστοφελή αρχικά γεμίζει θλίψη η ψυχή της γρήγορα όμως συνέρχεται και αντιμετωπίζει τη νέα πραγματικότητα αισιόδοξα. Καλοβλέπει τον Μεφιστοφελή όσο περνάει ο χρόνος πιστεύοντας ότι θα μπορούσε να είναι ο αντικαταστάτης του πεθαμένου της συζύγου. Φυσικά ο Μεφιστοφελής παίζει πολύ άσχημο παιγνίδι μαζί της γιατί επιστρατεύει μοναδικές κολακείες για εκείνη προκειμένου να τον βοηθήσει να πλησιάσει τη Μαργαρίτα. Στην ουσία τη «χρησιμοποιεί» με τρόπο ανήθικο για να φτάσει στο στόχο του κι εκείνη με αφέλεια πιστεύει τα λόγια του. Κάθε γυναίκα άλλωστε είναι φιλάρεσκη και θέλει να αρέσει στο αντίθετο φίλο. Πληγώνεται βέβαια στο τέλος όταν ο Μεφιστοφελής έχοντας πετύχει το σκοπό του (την προσέγγιση της Μαργαρίτας) την «αδειάζει» λέγοντάς της πως έχει «καλή καρδιά» .

 

19.Πείτε μας τους συντελεστές της παράστασης.

Τη σκηνοθεσία του έργου, τη δραματουργική επεξεργασία, την προσαρμογή των κειμένων σε πεζό λόγο έχει κάνει η Χρυσάνθη Κορνηλίου. Τον Φάουστ υποδύεται ο  Γιάννης Λαμπρόπουλος, τη Μαργαρίτα η Ελένη Τζιάκα, τον Μεφιστοφελή ο Γιώργος Καπετανάκος, τη Μάρθα εγώ, τον Βάγκνερ, τον σπουδαστή και τον Βαλεντίνο ο Γιάννης  Δαφνιωτίδης, τη στρίγγλα και τη Λίζα η Βίκυ Ευαγγέλου. Επίσης η κινησιολογία είναι του Σίμωνα Πάτροκλου, τα σκηνικά του Άγγελου Δελή, τα κοστούμια της Βάνιας Αλεξάντροβα, η μουσική επιμέλεια του Γ. Δαφνιωτίδη ο οποίος είναι και βοηθός σκηνοθέτη ενώ τους φωτισμούς έχει κάνει ο Κων/νος Σακουλάς. Οργάνωση Παραγωγής ο Σωτήρης Οικονόμου.Social Media: 4P Productions.

 

Αγάθη Ρεβύθη

 

 

 

 

- Advertisment -

Most Popular