Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΠολιτισμόςΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με την Ηθοποιό και Θεατρική Συγγραφέα κ. «Ξένια Καλογεροπούλου»

Συνέντευξη με την Ηθοποιό και Θεατρική Συγγραφέα κ. «Ξένια Καλογεροπούλου»

Σήμερα, η γνωστή ηθοποιός και συγγραφέας Ξένια Καλογεροπούλου, εξαιτίας ενός σοβαρού οφθαλμολογικού προβλήματος έχει χάσει την όραση της.
Βρίσκεται πλέον κλεισμένη στο σπίτι της αδυνατώντας να διαβάσει και να γράψει, αφήνοντας το μυαλό της να αναπολεί εικόνες και στιγμές.

Ακούει βιβλία, τα πιο πρόσφατα είναι ο τελευταίος τόμος της «Αναζήτησης του χαμένου χρόνου» του Προυστ.  την «Λολίτα» και το «Μίλησε μνήμη» του Ναμπόκοφ.

 Ήταν Φεβρουάριος 2014, όταν …

Συναντήσαμε στο Θέατρο ΄΄ Πόρτα ΄΄ την Ηθοποιό και Θεατρική Συγγραφέα κ. Ξένια Καλογεροπούλου με την οποία συζητήσαμε πολλά και όμορφα όπως τα παρακάτω :

ΑΡ.  Κυρία  Καλογεροπούλου σπουδάσατε στην Βασιλική Ακαδημία της Δραματικής Τέχνης στο Λονδίνο …για πρώτη φορά εμφανιστήκατε στο Θεατρικό σανίδι στη Γαλλία. Πόσο επηρέασε  την καριέρα σας η είσοδός σας στη Τέχνη ξεκινώντας στο Εξωτερικό ;

ΞΚ. Δεν έχω παίξει στη Γαλλία. Ο Θίασος ήταν Γαλλικός  αλλά περιόδευε στην Αγγλία. Το γεγονός ότι σπούδασα στην RADA και έπαιξα στη συνέχεια στο Γαλλικό θίασο δεν επηρέασε ιδιαίτερα την καριέρα μου. Μάλλον ήταν χάσιμο χρόνου, τόσο σχετικά με για την καριέρα μου όσο και από την ουσιαστική μου εξέλιξη σαν Ηθοποιό. Το λάθος μου ήταν που δεν σπούδασα στην Ελλάδα και δεν άρχισα να εργάζομαι στον τόπο μου.

ΑΡ.  Έχετε τον δικό σας Θίασο « Πόρτα » από το 1984 …

Αποτελεί για σας μια φωλιά Αγάπης ;

ΞΚ. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια η «Ανοιχτή Πόρτα» είναι ένας χώρος  όπου οι βασικοί συνεργάτες έχουν κοινές ιδέες και κοινά όνειρα. , πράγμα που μας  ενώνει  πολύ στενά

ΑΡ. Η σταδιοδρομία σας έχει επικυρωθεί με την συγγραφή παιδικών έργων…Ποια η διαφορά θεατών παιδιών από τους μεγάλους ;

ΞΚ. Δεν είναι τόσο μεγάλη όσο θα πίστευε κανείς. Γράφοντας θεατρικά έργα ήξερα πάντα από πριν πότε το παιδί θα ενδιαφερθεί, θα γελάσει, θα συγκινηθεί, ή θα κινδυνεύει να βαρεθεί.

ΑΡ. Είναι αλήθεια ότι διαβάζατε παιδικά παραμύθια πριν πάτε ακόμα σχολείο ;

ΞΚ. Επειδή έμαθα να διαβάζω Γαλλικά πριν πάω στο σχολείο διάβαζα τόσο παραμύθια όσο και παιδικά βιβλία. Τα πρώτα Ελληνικά βιβλία που διάβασα ήταν της Πηνελόπης Δέλτα.  Άλλωστε τότε δεν υπήρχαν και πολλά Ελληνικά βιβλία για παιδιά.

ΑΡ. Τα παιδιά με τι τρόπο αντιλαμβάνονται τα μηνύματα ενός Θεατρικού Έργου ;

ΞΚ. Αυτό δε με έχει απασχολήσει ιδιαίτερα. Δεν μου αρέσουν άλλωστε τα «μηνύματα» Με ενδιαφέρει να κινητοποιώ τη φαντασία των παιδιών, να τα συγκινώ και να τα διασκεδάζω. Τα μηνύματα μπορείς να τα αφήσεις και στον  αυτόματο τηλεφωνητή .

ΑΡ.  Η Φιλμογραφία σας απαρτίζεται από δεκάδες Κινημ/κά Έργα …καθώς και η συμμετοχή σας σε τηλεοπτικές σειρές παλαιότερα …Τι σας έχει κατακτήσει περισσότερο ;

 ΞΚ. Από τις κινηματογραφικές μου εμπειρίες εκείνη  που θα μου μείνει αξέχαστη είναι η συμμετοχή μου στο « Πριν τα μεσάνυχτα » δηλαδή στην τελευταία μου και τεσσαρακοστή μου ταινία που γυρίστηκε πρόπερσι.

ΑΡ.  Κάποια χρονική στιγμή συνεργαστήκατε με τον αείμνηστο ηθοποιό και Σεναριογράφο Μηνά Χατζησάββα …πως ήταν ;

ΞΚ. Ο Μηνάς ήταν ίσως  ο πιο  αξιαγάπητος άνθρωπος που γνώρισα ποτέ.. Συνεργαστήκαμε διαδοχικά σε τρεις παραστάσεις και είχαμε γένει αχώριστοι. Μου λείπει φοβερά.

ΑΡ.   Έχετε θετική σκέψη για εκδηλώσεις ή θεατρικές παραστάσεις αλληλεγγύης και αγάπης ;

ΞΚ. Δεν ξέρω τι εννοείτε ακριβώς. Έχουμε δώσει παραστάσεις για φιλανθρωπικούς σκοπούς αν είναι αυτό που εννοείτε.

ΑΡ.  Σύμφωνα με τον Φρειδερίκο Νίτσε  « Για να μην καταστραφούμε  από την γνώση έχουμε την Τέχνη » Αλήθεια η Τέχνη δεν απαιτεί γνώση ;

 ΞΚ. Υποθέτω ότι ο Νίτσε θα εννοούσε ότι μόνη της η γνώση δεν φτάνει. Χωρίς την Τέχνη η γνώση μπορεί να είναι πολύ στεγνή. Αλλά και η Τέχνη έχει ανάγκη τη γνώση. Κάθε είδους γνώση θα έλεγα.

ΑΡ. Ο Ιπποκράτης γράφει …. « Η μεν Τέχνη μακρά ο δε βίος Βραχύς ». Πως καταλαβαίνουμε αυτό το εύρος της Τέχνης

ΞΚ. Ο βίος σπάνια έχει το μήκος που θα θέλαμε. Η Τέχνη  μπορεί να τον κάνει πιο όμορφο …. Κι όσο πιο όμορφος τόσο πιο βραχύς θα μας φαίνεται.

ΑΡ.  Υπήρξατε και συνεχίζετε μέχρι και τώρα μια γυναίκα σεμνή , ταπεινή , χωρίς ποτέ να προκαλέσετε την κοινή γνώμη για κάτι ….Πιστεύετε ότι τα ΜΜΕ πράττουνανάλογα με τα ερεθίσματα ;

ΞΚ. Τα ΜΜΕ κάνουν τη δουλειά τους όπως νομίζουν. Στο χέρι μας είναι να μην το τροφοδοτούμε με ανοησίες.

ΑΡ.  Η ζωή σας είναι στρωμένη με ροδοπέταλα ;

ΞΚ. Νομίζω ότι σ’ αυτή την ερώτηση απαντάει το βιβλίο μου.

ΑΡ.  Πως θα περιγράφατε την  Ξένια  σαν « άνθρωπο » ;

ΞΚ. Κυκλοθυμική, ανυπόμονη, πεισματάρα.

ΑΡ.  Τι θα συμβουλεύατε τους νέους για τον ηθικό πόλεμο  που βιώνουμε σαν Έθνος ;

 ΞΚ. Να σκέφτονται λίγο περισσότερο  και να μην  παρασύρονται από  συνθήματα και λαϊκισμούς .

Η ηθοποιός Ξένια Καλογεροπούλου  γεννήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1938 στην Αθήνα και μεγάλωσε σε «καλλιτεχνικό» σπίτι. Η μητέρα της, Ίρα Οικονομίδου ήταν ζωγράφος και έτσι η Ξένια είχε συνηθίσει από νεαρή ηλικία να συναναστρέφεται με γνωστούς ζωγράφους, εικαστικούς και άλλους καλλιτέχνες. …

Λίγο πριν τελειώσει το σχολείο, ήξερε ότι ήθελε να σπουδάσει υποκριτική και συγκεκριμένα στη σχολή του Κάρολου Κουν. Με τη νεανική αφέλεια που τη διακατείχε, πήγε και μίλησε προσωπικά στον Κουν και του ζήτησε να την πάρει στη σχολή του. Εκείνος τη ρώτησε αν είχε τελειώσει το σχολείο και απαίτησε γραπτές εγγυήσεις ότι δεν θα το εγκατέλειπε αν ξεκινούσε παράλληλα και τις σπουδές της. Το εμπόδιο φάνηκε ασήμαντο στην κοπέλα που ήταν έτσι κι αλλιώς καλή μαθήτρια, αλλά φαίνεται πως η Ξένια, «λογάριασε χωρίς τον ξενοδόχο», δηλαδή τον πατέρα της. Σύμφωνα με την ίδια, ο πατέρας της είχε ακούσει κάποια φήμη για τη συγκεκριμένη σχολή που δεν του άρεσε και της απαγόρευσε να γραφτεί. Έτσι, η κοπέλα βρέθηκε στη Βασιλική Ακαδημία δραματικής τέχνης στο Λονδίνο. Σε αυτό βοήθησε και η φιλία της μητέρα της με την Αμαλία Φλέμινγκ, η οποία θεωρούσε πως η φοίτησή της εκεί, θα της έκανε καλό. Η ίδια έχει αναφέρει πως στη σχολή δεν έμαθε και πολύ σπουδαία πράγματα καθώς οι καθηγητές δεν ήταν υψηλού επιπέδου. Σε αντίθεση με τους μαθητές, που όπως αποδείχτηκε, κάτι άξιζαν. Ένας από τους συμφοιτητές της Καλογεροπούλου, που ήταν όμως σε διαφορετικό τμήμα, ήταν και ο παγκοσμίου φήμης ηθοποιός, Πίτερ Ο’ Τουλ. Η ίδια το 1964 πήρε το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία της στην ταινία «Γάμος αλά Ελληνικά». Σε πρόσφατη συνέντευξή της είπε πως ότι έμαθε για την υποκριτική, το έμαθε στην Ελλάδα και όχι στη σχολή του Λονδίνου. Ο κινηματογράφος, το θέατρο και ο γάμος με τον Γιάννη Φέρτη…

Στο θέατρο Πόρτα ανέβηκαν  παραστάσεις εμπνευσμένες από μεγάλα λογοτεχνικά έργα, οι τρεις από τις οποίες παρουσιάζονται σε επανάληψη. Πρόκειται για τις εξής: «Οι Αναστατώσεις του Οικότροφου Τέρλες», σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη  , «Η Μύτη» από τους Patari Project, σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου , «Η Δίκη του Κ.», σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου , και μια θεατρική διασκευή του «Καντίντ» του Βολταίρου, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

Η τελευταία παράσταση, που φέρει τον τίτλο «Καντίντ ή η Αισιοδοξία», ανέβηκε  στην σκηνή του Πόρτα σε συμπαραγωγή με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης. Στα πλαίσια της συνεργασίας του θεάτρου με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης, παρουσιάστηκε επίσης, ένας δεύτερος κύκλος παραστάσεων, η ξεχωριστή μουσικο-θεατρική παράσταση της Ελένης Ευθυμίου και του Δημήτρη Ζάχου, «Χορωδία Ανέργων»

 

Agathi Revithi

 

 

 

- Advertisment -spot_img

Most Popular